Värikäs valikoima houkuttelee kaupassa kävijän pipohyllylle, vaikka suomalaisten suosikkivärit talviasusteissa ovatkin edelleen musta, harmaa ja valkoinen.
- Ostoskoriin saatetaan napata se perusvarma musta pipo tai harmaat hanskat, mutta ilman värikkäitä vaihtoehtoja valikoima näyttäisi aika ankealta. Uudet kuosit ja värit herättävät tehokkaasti huomion ja vetävät puoleensa, Minimanin pukeutumisen ja kodintekstiilien tuotepäällikkö
Marika Laine kertoo.
Kotimaisuus ja vastuullisuus ovat Minimanille tärkeitä arvoja ja Nevertexin uudet Tuohimäki-neuleasusteet istuvat hyvin kauppaketjun tuotevalikoimaan.
- Vastuullisuus, ekologisuus ja kotimaisuus ovat tänä vuonna selkeästi enemmän pinnalla. Ihmiset ovat aiempaa kiinnostuneempia materiaalitiedoista ja haluavat tietää tuotteiden tuotantoprosessista sekä mistä tuote tulee. Avainlipusta ja kotimaisuudesta ollaan myös valmiita maksamaan muutama euro enemmän, Laine toteaa.
Tänä vuonna lanseerattu
Tuohimäki-neulebrändi on Nevertexin omaa kotimaista tuotantoa, joka jatkaa jo vuosikymmeniä toimineen Nevertex-neulebrändin tarinaa. Tuohimäki-tuotemerkki erottaa selkeästi neulevalmistajan omat tuotteet muille yrityksille valmistettavista tuotteista ja tuo myös vahvemmin neuleasusteiden kotimaisuuden esiin.
Tuohimäki-mallistosta löytyy laaja kirjo neuletuotteita aikuisille ja lapsille. Mallistossa on tarjolla sesongin trendivärejä, mutta myös klassisia perusvärejä.
Minimani laajensi tänä talvena Nevertexiltä tilattavaa valikoimaa. Minimanin myymälöistä löytyy lämpimiä Tuohimäki-neuleasusteita koko perheelle; lapsille, naisille ja miehille.
- Brändin uudistus on ollut onnistunut ja kotimainen Tuohimäki-merkki on herättänyt mukavasti uteliaisuutta meidän asiakkaissamme. Usein voi kestää jonkin aikaa, että tuotemerkille löytyy ostajia ja vakiintunut asiakaskunta, mutta Tuohimäki on myynyt hyvin jo heti ensimmäisen talvikauden alussa, Laine kertoo.
- Asiakkaiden toiveisiin vastaaminen on meille tärkeää. Seuraamme aktiivisesti uusia trendejä ja kokeilemme myös rohkeasti uutta! Myymälöiden kanssa tehtävä yhteistyö on tässä työssä tärkeää, sillä myymälöiden tuoteryhmävastaavilta saamme esimerkiksi tietoa siitä, mitä asiakkaat kysyvät tai toivovat valikoimaan.
Automatiikka ennustaa tuotteiden menekkiä
Minimani on perheyritys, jonka myymälät sijaitsevat
Jyväskylässä,
Kokkolassa,
Lempäälässä,
Seinäjoella,
Vaasassa ja
Rovaniemellä. Uusin Rovaniemen myymälä avattiin tämän vuoden elokuussa ja lisäksi Minimanilla on aktiivinen verkkokauppa, jonka suosio on kasvanut vauhdikkaasti.
Parhaimmillaan verkkokauppa ja kivijalkamyymälä tukevat toisiaan – verkkokaupassa vertaillaan hintoja ja myymälässä tarkistetaan pipon istuvuus sekä materiaalin mukavuus.
- Monet kuluttajat tekevät hintavertailua netissä ennen ostopäätöstä ja siksi tuotteiden hinta-laatusuhteen on oltava kohdallaan, Laine muistuttaa.
Minimanin pukeutumisen ja kodintekstiilien tuotepäällikkö Marika Laine kertoo, että nyt suunnitellaan jo ensi syksyn ennakko-ostoja, sillä monessa tuoteryhmässä ostot tehdään jopa puoli vuotta etukäteen.
Laine on työskennellyt Minimanissa yli 11 vuotta, joten kuluttajien ostokäyttäytyminen on tullut tutuksi monelta kantilta. Hän on työskennellyt yrityksessä kassalla, taloushallinnossa sekä tuote- ja markkinointisihteerinä.
Vastuu yhtiössä on kasvanut vuosien aikana ja nyt viimeiset reilu viisi vuotta Laine on työskennellyt tuotepäällikkönä.
- Tuotepäällikön tehtäviin kuuluu ostajan työn lisäksi paljon muutakin, kuten esimerkiksi vuosisuunnittelua, markkinointiyhteistyötä toimittajien kanssa, tavoitteiden kirkastamista ja myymäläasettelujen suunnittelua.
Minimanin pukeutumisosastolla panostetaan Laineen mukaan erityisesti tarpeeseen ostettaviin arjen välttämättömyyksiin – eli asusteisiin, alusvaatteisiin ja sukkiin. Tuotteiden on oltava arjessa kestäviä ja myös suomalaisiin sääolosuhteisiin sopivia.
- Automaattisen tilausjärjestelmämme avulla voidaan ennustaa muun muassa tuotteiden menekkiä. Se auttaa perustäydennys- ja kampanjatilausten tekemisessä myymälöihin. Seuraamme tuotteiden myyntejä myös järjestelmästä saatavien raporttien kautta ja niiden pohjalta tehdään myös päätöksiä seuraavaan kauteen valittavista tuotteista.
Minimani Yhtiöt on perheyhtiön, jonka Juhani Metsäranta perusti vuonna 1986. Minimani kuuluu liikevaihdolla mitattuna Suomen 500 suurimman yrityksen joukkoon ja sen palveluksessa työskentelee vakituisesti jo yli 400 kaupan alan ammattilaista.